خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





حفاظت و فردي و بهداشت حرفه ای در سطوح پروازی اطراف ترمینال فرودگاه :

    حفاظت و فردي و بهداشت حرفه ای در سطوح پروازی اطراف ترمینال فرودگاه :

    لطیف جمشیدزاده از فرودگاه اردبیل

    1-  تجهيزات حفاظت فردي و بهداشت حرفه ای  کارکنان فرودگاه

    بديهي است كليه پرسنل شاغل در سطوح پروازي اعم از كاركنان فرودگاهي، شركتهاي هواپيمايي، شركتهاي سرويس دهنده ي هواپيمايي، پيمانكاران، بازديدكنندگان و تمام كساني كه در سطوح پروازي تردد مي نمايند به غير از مسافرين هواپيما، مي بايست در طول فعاليت از تجهيزات حفاظت فردي استفاده نمايند.

    • تجهيزات حفاظت از دستگاه شنوايي : صداهاي ناشي از موتور هواپيما ، سيستمهاي سيستم كمكي استارت هواپيما، دستگاهاي يدك كش و ... باعث ايجاد صدمات جدي به دستگاه شنوايي مي گردند. لذا كليه افرادي كه در سطوح پروازي و يا ساير قسمتهايي كه در معرض اينگونه خطرات مي باشند، جهت حفاظت از دستگاه شنوايي بايد از گوشيهاي محافظ استفاده نمايند.

    • پوششهاي حفاظتي : كليه پرسنلي كه در سطوح پروازي فعاليت مي كنند بايد در طول شبانه روز ازجليقه هاي شبرنگ استفاده نمايند. بهتر است نام شركت و يا سازماني كه فرد براي آن فعاليت مي نمايد بر روي جليقه درج گردد.

    • كفش هاي حفاظتي : كليه افرادي كه در سطوح پروازي فعاليت مي نمايند بويژه متصديان بارگيري وتخليه بار هواپيما، تعمير و نگهداري هواپيما و تجهيزات سرويس دهنده هواپيما، بمنظور حفاظت از صدمات و كاهش ريسك ناشي از خطرات موجود در محيط مي بايست از كفش و يا پوتين هاي محافظ پا (كه كاملا اطراف پا را بپوشاند) استفاده نمايند. استفاده از كفش هاي روباز و ورزشي در زمان فعاليت درسطوح پروازي مناسب نمي باشد.

    رعايت موارد احتياطي اضافي ذيل نيز توصيه مي گردد:

    • كلاه نقابدار : استفاده از كلاه نقابدار در روزهاي آفتابي بمنظور كاهش اثرات منفي نور خورشيد توصيه مي گردد. بهتر است از كلاهي استفاده گردد كه به راحتي از سر جدا نشود.

    • عينك آفتابي : كليه پرسنلي كه در سطوح پروازي فعاليت دارند مي بايست جهت حفاظت از تأثيرات منفي نور خورشيد و ديد بهتر در طول فعاليت از عينك آفتابي استفاده كنند.

    • كرمهاي ضد آفتاب : كليه پرسنل شاغل در سطوح پروازي به منظور حفاظت از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشيد بايد از كرمهاي ضد آفتاب استفاده كنند.

    • حفاظت از گرمازدگي : كليه پرسنل شاغل در سطوح پروازي به منظور حفاظت از گرمازدگي در فصول گرم سال مي بايست در طول ساعت كاري از آب كافي استفاده نمايند . بهتر است در فصول گرم ازلباس هايي با رنگ روشن و جنس مناسب استفاده گردد.

    • حفاظت از سرمازدگي : كليه پرسنل شاغل در سطوح پروازي به منظور حفاظت از سرمازدگي در فصول سرد سال مي بايست در طول ساعت كاري از لباسهاي گرم و مناسب استفاده نمايند.

    نكته: گرمازدگي و سرمازدگي باعث كاهش تمركز و دقت در كار مي گردد.

    توصيه هاي ايمني فردي در محیط کار برای همکاران هندلینگ  و خدمات بار در فرودگاه :

    در ذيل نكاتي بمنظور حفظ سلامت فردي و ايمني محيط كاري توصيه ميگردد. رعايت اين توصيه ها جهت حفظ سلامت فيزيكي شاغلين مي باشد.

    • معمولاً هر فرد توان بلند كردن باري به وزن 20 كيلوگرم را دارد جهت حفظ سلامت فيزيكي ازبلند كردن بار سنگين تر خودداري نماييد.

    در زمان بلندكردن بار همزمان از توان دست و پا استفاده نماييد . سعي نماييد در اين زمان كمرتان را صاف نگهداريد.

    • استفاده از زيورآلاتي همچون دستبند، گردنبند و غيره بويژه در زمان جابجايي و كار با بار وتجهيزات داراي تسمه ممنوع مي باشد.

    • بار را به آهستگي زمين بگذاريد از انداختن و پرتاب آن به زمين خودداري نماييد اين كار ممكن است به پا و يا انگشتان پا آسيب برساند.

    • مطمئن شويد بسته ها و بار به شكلي بر روي تريلر ها قرار گرفته اند كه در اثر حركت نلغزيده،نيفتاده و باعث ايجاد حادثه/سانحه نمي شوند.

    • بمنظور جلوگيري از ريزش بارهاي روي هم چيده شده هميشه از بالاترين بارها شروع به تخليه و جابجايي نماييد تا باعث ريزش آن نگرديد.

    از راه رفتن روي تسمه ها و ريلهاي تجهيزات انتقال بار خودداري نماييد.

    نكته: سطوح روغني و خيس هميشه لغزنده و خطر حادثه در اين سطوح زياد مي باشد .همچنين كفشهاي روغني و خيس از روي پدال ترمز ليز خورده و باعث بروز حادثه مي گردند.

    ايمني در اطراف هواپيما

    در داخل پاركينگ وسايل پرنده يا زير موتور و بدنه هواپيما بايد تنها كادر فني و خدمه پرواز مجوز تردد داشته باشند آن هم با استفاده از تجهيزات حفاظتي شخصي مناسب كه قبلا مشخص شده است.

    جك هاي ثابت كننده وسايل نقليه بايد به صورت واضح رنگ آميزي شده و يا با نوارهاي شبرنگ به صورتي كه خطرات بالقوه آنها را هشدار دهد مشخص شده و در تمام اوقات داراي عملكرد مناسب باشند.

    به منظور اطمينان از به دور بودن مسافران از بال، موتور و بدنه هواپيما، علاوه بر ضرورت حضور يك ناظر ايمني از شركت سرويس دهنده، مسير امني با استفاده از مخروط هاي ايمني به سمت ترمينال يا از ترمينال به سمت هواپيما در نظر گرفته شود.

    هرگز به پشت و يا در مقابل موتورهاي هواپيمايي كه چراغ ضد تصادم (Anti collision) آن فعال است نايستيد.

    هرگز به هواپيما نزديك نشويد مگر اينكه چراغ ضد تصادم آن خاموش و يا نزديك شدن به هواپيما توسط خدمه پرواز تاييد و بلا مانع اعلام گردد.

    هنگاميكه موتور هواپيما در حال كاركردن مي باشد در فاصله اي ايمن از موتور هواپيما موقعيت بگيريد.

    رانندگان بايستي تمام الزامات مورد نياز را براي به دست آوردن مجوز كار با وسايل نقليه و هندلينگ را قبل ازرانندگي با اين وسايل در اير سايد كسب كنند . تمام اطلاعات مورد نياز جهت دريافت اين مجوز در ايرسايد موجود باشد. (ADP) دستورالعمل صدور مجوز رانندگي در ايرسايد موارد زير بايستي توسط تمام رانندگان در ايرسايد مراعات شود.

    رانندگان و پرسنل پروازي بايد از خطرات ناشي از آسيب هايي كه مي تواند از تماس با ملخ هواپيما و جت بلاست يا مكش ، زماني كه در نزديك به يك هواپيماي جت با موتورهاي روشن ، ايجاد مي شود آگاه باشند .

    رانندگان بايد قبل از رانندگي مطمئن شوند كه وسايل نقليه آنها آماده و بدون اشكال جهت حركت در مسيرهستند. هر نوع ايراد و اشكال پيدا شده در خودروها كه ايمني راننده و ديگران را به خطر مي اندازد بايستي بلافاصله به مسئول مربوطه گزارش و در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

    رانندگاني كه محموله هاي باري راحمل مي كنند بايستي اطمينان حاصل كنند كه تريلرها به شرح ذيل ايمن گرديده است:

    1 ) گاري هاي حمل بار داراي پوشش محافظ در برابر باران و شرايط بد جوي باشند ؛

    2 ) گاري هاي رو باز داراي توري محافظ جهت جلوگيري ازسقوط يا افتادن بار باشند ؛ يا

    3)اپراتور دومي جهت حصول اطمينان از عدم وجود بارهاي افتاده مسير را دنبال كند.

    همه رانندگان و حمل كنندگان محموله هاي باري بايد با تكنيك هاي مناسب بارگيري براي اطمينان از عدم ايجاد بار نامتعادل يا بار بيش از اندازه آشنا باشند.

    رانندگان / اپراتورها در حالي كه تحت تاثير يا اثر باقي مانده از الكل و يا مواد مخدر هستند نبايد در منطقه مانور پروازي كار كنند. اين امر در مورد داروهاي تجويز شده كه ممكن است توانايي راننده را مختل سازند نيز صدق مي كند.

    رانندگان نبايد در هنگام رانندگي با تلفن همراه صحبت كنند مگر در مواقعي كه خودرو مجهز به وسيله هندز فري يا تجهيزات مخصوص براي اين منظور باشد. در غير اين صورت با توقف كامل در منطقه ايمن و مناسب مجاز به استفاده از تلفن مي باشند.

    به سمت جلو و يا عقب موتور هاي روشن هواپيما حركت يا رانندگي نكنيد. روشن بودن موتور هواپيما به وسيله چراغ چشمك زن قرمزرنگي در زير هواپيما موسوم به (eacon ) مشخص می شود.

    به هواپيماي ثابت ، با زاويه مناسب و به گونه اي نزديك شويد كه هواپيما در ديد راننده باشد. سعي كنيد هميشه در ديد خلبان باشيد.

    منطقه سوارشدن و پياده شدن مسافرين و بار بايستي بدون مانع باشد. از حركت در منطقه ايمن تردد

    مسافرين و يا پارك وسايل نقليه در اين منطقه خودداري كنيد ؛

    هر گونه ريزش روغن سوخت و وسايل شيميايي را گزارش كنيد. ؛

    رانندگان وسايل نقليه بايد از موتورهاي روشن هواپيما فاصله مناسب داشته باشند و نبايد در شعاع 3 متر در اطراف دريچه مخزن سوخت هواپيما عبور نمايند.

    رانندگان وسايل نقليه نبايد از روي شيلنگ و يا كابل باندينگ هواپيما و خودروي سوخت رسان در هنگام سوخت گيري عبور كنند.

    راننده تانكر سوخت رسان مجاز نيست خودروي سوخت رسان را بدون سرنشين در محوطه جابجايي و يا در فاصله كمتر از 15 متر از تسهيلات، تجهيزات و ساختمانهاي فرودگاه (بعنوان مثال ترمينال) پارك كند.

    فقط پرسنل آموزش ديده، واجد شرايط و مجاز كه داراي گواهينامه مربوطه هستند اجازه دارند با وسايل هندلينگ كار كنند. رعايت دستورالعمل هاي ايمني زير الزامي است:

    تمام تجهيزات بايد:

    • هميشه در شرايط مكانيكي خوب باشند و بازرسي فني خودرو را با موفقيت بگذرانند.

    • هنگاميكه كه دچار خرابي شده اند برچسب " خارج از سرويس " تا زمانيكه تعميرات روي آنها انجام شود بايد برروي آنها نصب باشد .

    • قبل از حركت بايد شيلنگ يا كابل بر روي تجهيزات به صورت ايمن جمع آوري گردد.

    • خودروها بايد داراي بيكن نصب شده در محل بالاي سر راننده باشند كه تا 360 درجه در معرض ديد باشد.

    • خودروها نبايد در سيستم ترمز خود نقصي داشته باشند ؛

    • خودرو ها نبايد هيچ گونه نشتي روغن هاي روان كننده، ماده سردكننده يا محتويات دیگر داشته باشند؛

    • خودرو بايد بدنه سالم، صندلي مناسب ، چراغ سالم و لاستيك ايمن داشته باشد.

    • توليد كنندگان وسايل هندلينگ بايستي براي تجهيزاتي كه نيازمند تماس با بدنه هواپيما مي باشند ضربه گير مناسب تعبيه كنند.

    • ظاهر تجهيزات بايست رنگ آميزي مناسب داشته و تميز باشند و علائم و نوشته هاي روي خودروها نيز مناسب و قابل رويت باشند.

    • هرگز نبايد مسير هواپيماي در حال تاكسي كردن قطع شود و همچنين هيچگاه نبايد مسافرين بدون در نظر گرفتن ايمني آنها سوار يا از هواپيما پياده شوند.

    • هنگام نزديك شدن به هواپيما يا دور شدن از آن سرعت خودرو نبايد از 10 كيلومتر در ساعت تجاوز كند.

    • تجهيزات هندلينگ زميني فقط 15 دقيقه قبل از ورود هواپيماي برنامه اي به محل خود مجاز به خروج از منطقه خود هستند و ممكن است در خارج از منطقه امن پارك هواپيما موقعيت بگيرند

    • تجهيزات هندلينگ زميني نبايستي قبل از استقرار و توقف كامل هواپيما ، خاموش شدن موتور و خاموش شدن چراغ ضد تصادم يا اتصال پله هواپيما يا پله زميني ، گذاشتن چاک( چاکس ) به هواپيما نزديك شوند.

    • پس از ارايه خدمات زميني به هواپيما و هنگامي كه هواپيما براي حركت به سمت خط تاكسي وي آماده شد، تمام وسايل هندلينگ بايستي به سمت مكان مناسب در منطقه تجمع مشخص شده براي اين وسايل مراجعه نمايند . متخلفين از اين رويه به سازمان مسئول معرفي مي شوند.

    2-خطرات مرتبط با موتورهاي هواپيما :

    1- مكش موتور جت

    مكش هوا توسط موتور جت به اندازه اي قدرتمند است كه حتي از راه دور مي تواند بدن انسان را به درون خود بكشد. مكش موتور جت همچنين مي تواند زباله هاي رها شده مانند تكه پارچه، پيچ و مهره ، كاغذ ،سنگ، ورقه غذا ، فنجان هاي پلاستيكي و كيسه ها را بدرون خود بكشد. همه اينها مي توانند به موتور جت آسيب برسانند.

    2- معكوس كننده رانش

    معكوس كننده رانش (Taxi lane)، قسمت هاي مكانيكي متحرك موتور جت هستند كه در زمان لندينگ ، جهت و سمت خروج گازهاي موتور جت را به منظور كمك به ترمز هواپيما، معكوس مي كنند . بعضي مواقع جهت حركت رو به عقب هواپيما نيز استفاده مي شوند . در اين مواقع ممكن است به ميزان تقريبي دو متر در ثانيه هواپيما را از پشت موتور به عقب بكشد. هركسي كه از عملكرد معكوس كننده رانش آگاه نباشد و در پشت هواپيما قرار گرفته باشد ممكن است آسيب جدي ببيند.

    3- جت اگزوز  

    درجه حرارت اگزوز مي تواند به شدت پوست فردي را كه بيش از حد نزديك ايستاده بسوزاند.

    4 - جت بلاست

    سرعت جت بلاست  (u1581 ) بيش از 160 كيلومتر در ساعت است و قادر به حركت دادن يا پرتاب اشخاص و يا تجهيزات سنگين به اطراف است .

    5- ملخ هاي گردان هواپيما و هلي كوپتر :

    كاركنان به طور معمول به خاطر در گير بودن با هواپيماهاي جت ، خطرات ذاتي ناشي از ملخ و روتور را  فراموش مي كنند. پروانه و روتور هميشه يك خطر بالقوه براي سر و قفسه سينه خواهد بود. هميشه از جلو و به صورتيكه خلبان را ببينيد و توسط او ديده شويد به آن نزديك شويد.

    توجه داشته باشيد هرگز در مسير و يا نزديك به ملخ هواپيما يا روتور هليكوپتر، حتي زماني كه آنها ثابت هستند، حركت نكنيد زيرا هيچ راهي براي تشخيص اينكه ممكن است شروع به چرخش كند وجود ندارد.

    6- آنتن ها و ساير برآمدگي هاي هواپيما

    براي جلوگيري از آسيب شخصي از آنتن هاي راديويي ، توربين هاي موتورها ، فلپ هاي بالا بر و الرون ، از راه رفتن زير بدنه خودداري كنيد

    7- درب هواپيما :

    هنگام مواجهه و اقدام با درهاي هواپيما قوانين زير بايد اعمال شود :

    هرگز اقدام به كار با درب هواپيما نكنيد مگر اينكه شما براي انجام اين كار آموزش ديده باشيد.

    هنگام باز يا بسته كردن درب مسافر ، بر اساس نوع هواپيما روش صحيح را به كار بريد. اطمينان حاصل شود كه سرسره نجات قبل از باز كردن درب آزاد باشد. عدم انجام اين كار مي تواند توليد نيروي فشار با قدرت(  PSI + 300) و باعث آسيب و يا مرگ افرادي شود كه قصد باز كردن درب را دارند .

    هرگز اقدام به جداسازي پلكان از درب باز هواپيما نكنيد مگر اينكه نوار ايمني در بسته شده باشد و خدمه پرواز مطلع باشند كه پلكان در حال جدا شدن مي باشد.

    مراقب باشيد كه مسافرين بويژه كودكان و سالمندان در طول زمان مسافرگيري يا تخليه مسافرين به صورت سهوي در زير يا اطراف هواپيما سرگردان نباشند.

    8- بار گيري :

    هنگام هندلينگ بسته هاي آسيب ديده ، كه داراي برچسب اطلاعات مي باشند ،اقدامات احتياطي كلي زير بايد انجام شود :

    • اجازه ندهيد محتويات بسته با بدن شما تماس پيدا كند؛

    از استنشاق دود يا بخار آن خودداري كنيد؛ 

    در برابر آتش از خود محافظت كنيد ؛

    • هرگز بسته بار آسيب ديده و يا مشكوك به آسيب ديدگي را به درون هواپيما بار نزنيد ؛

    • گزارش كامل مربوط به خسارت را به سرپرست خود ارائه نماييد؛

    • بدون مجوز بسته هاي راديو اكتيو آسيب ديده را به دليل آلودگي احتمالي جابجا نكنيد.

    در تمامي هواپيماها جهت اطمينان از قابليت عملكرد درهاي محل بار و مكانيزم قفل در ها ؛ اقدامات

    احتياطي دقيقاً بايد انجام شود .

    درب قسمت بار را با احتياط باز كنيد ، آنها را به صورت درست در موقعيت باز قرار دهيد و هنگام باز كردن درب آن را پرت نكنيد .عدم مراقبت درست مي تواند به مكانيسم قفل درب آسيب وارد كرده و سبب كارايي نامناسب آن گردد. اين عملكرد نامناسب ممكن است سبب آسيب به اشخاص يا خسارت به تجهيزات و بارهاي ورودي و خروجي به محفظه بار هواپيما شود.

    در هنگام بستن دستگيره درب ها، متصدي مربوطه بايد قبل از عملكرد مكانيزم قفل در ، از نشستن كامل درب در محل خود اطمينان حاصل كند .

    يكپارچگي ساختار هواپيما و قطعات ممكن است توسط نشت پودر يا مايعات در انبار هواپيما تحت اثر منفي قرار دارد. هر گونه نشت موجود در انبار هواپيما به عنوان يك موضوع اضطراري به مهندس پرواز يا خلبان گزارش كنيد ،

    بايد هنگام حمل و نقل بار با برچسب كالاهاي خطرناك مراقبت بيشتري انجام شود. بسته هاي آسيب ديده مي تواند براي ايمني شما خطرناك باشد . آسيب به طبقه فلزي و كف انبار هواپيما مي تواند باعث ايجاد لبه هاي ناهموار و صدمه به بار و محموله يا آسيب به شما گردد . چنين لبه هاي ناهموار را به مهندس پرواز يا خلبان هواپيما گزارش كنيد تا تعميرات لازم انجام شود.

    هنگام حركت دنده عقب در اير سايد از ايمن بودن مسير و وجود يك نفر راهنما اطمينان حاصل كنيد.

    هميشه از قفل بودن درب هاي اطراف كانتينرهاي خالي اطمينان حاصل كنيد.

    9- پذيرايي (Catering):

    راهنمايي هاي زير بايستي براي انجام عمليات ايمن رعايت شود.

    همواره اطمينان حاصل نماييد كه استفاده از تجهيزات مجهز به سكوي بالابر ايمن مي باشد.

    هميشه اطمينان حاصل شود كه ريل ايمني در موقعيت صحيح براي سرويس دهي به هواپيما باشد.

    قبل از بالا بردن سكوي مذكور اطمينان حاصل شود درب كاميون براي جلوگيري از افتادن پرسنل و يا مواد در هنگام عمليات بالا يردن به درستي ايمن باشد.

    هنگام بارگيري و يا تخليه ظروف نوشيدني ، هميشه اطمينان حاصل شود كه درب اين ظروف قبل از بلند كردن و برداشتن از محل چيدمانشان ، به صورت ايمن در جاي خود قفل شده باشد .چه در هواپيما و يا در تجهيزات كترينگ.

    تمامي تجهيزات كترينگ بايستي از دستگاه هاي ابزار دقيق هواپيما، تمام قطعات وسيله نقليه نصب شده ، از مجاورت درهاي سرويس غذا به دور باشند مانند پروب هشدار و ...

    10-استفاده ازسیستم برق زمینی ( GPU) :

    استفاده از (GPU Ground Power Units  ) ميتواندآلودگي صوتي زيادي توليد نمايد، مانعي براي حركت در اطراف يك هواپيماي پارك شده باشد و در صورت نگهداري ضعيف مي تواند باعث ريزش سوخت يا روغن بر روي اپرون گردد. اگر راه ديگري به منظور تامين نيروي برق وجود نداشته باشد بايد به محض اينكه نياز به نيروي برق مرتفع شد سیستم (GPU) را خاموش نموده و به محل پارك تجهيزات هندلينگ هدايت نمود.

     

     


    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : هواپيما ,استفاده ,بايد ,تجهيزات ,باشند ,آسيب ,سطوح پروازي ,اطمينان حاصل ,استفاده نمايند ,وسايل نقليه ,پرسنل شاغل ,سطوح پروازي فعاليت ,تجهيزات هندلينگ زميني ,رانندگان وسايل نقليه ,وسايل هندلينگ بايستي ,
    حفاظت و فردي و بهداشت حرفه ای در سطوح پروازی اطراف ترمینال فرودگاه :

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده