خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





بیماری های مدیریتی :

    بیماری های مدیریتی :

    تهیه و تنظیم:    لطیف جمشیدزاده

    درعلوم اجتماعی بایستی از تجارب غلط گذشتگان درس گرفته و بهره برداری نماییم. منظور از بیماریهای مدیریت گرفتاریهای هستند که مدیر دانسته یا ندانسته برای خودش تدارک می بیند این گرفتاریها زائیده موقعیت های نامطلوب است که شخص در آن قرار گرفته است اما مهم این است که هیچ تلاشی برای خروج از این موقعیت های ناخوشایند نکرده و نمی کنند .

    یکی از جنبه های علم مدیریت ، شناسایی بیماریهای مدیریتی ، و ارائه راه پیشگیری و درمان این نوع امراض مدیریتی  است که باعث کم شدن انگیزه نیروی انسانی و هدر دادن منابع میشود. مرگ انگیزه کاری یا تلف شدن سرمایه ،سقوط و شکست تا حد تعطیلی و ورشکستگی کمتر از مرگ نیست .حال کافی است بصیرانه به دنیای اطراف و محیط کاری خود نظر انداخته وبا نگاهی جدی و موشکافانه به نقد و تحلیل پدیده های مدیریتی پرداخت .بیماریهای مدیریتی را در سه مرحله بررسی میکنیم مرحله اول – آشنائی با اقسام بیماری مدیریتی  مرحله دوم – روش تشخیص مرحله سوم – شیوه درمان. 

    آشنایی با بعضی بیماریهای مدیریتی :

    ۱ - مدیر " درگیر" همیشه در متن گزارشها  و نامه ها غوطه ور.

    2-اگربرای انجام کارها مجبور هستید از تهدید وارعاب استفاده کنید شما مدیر" چماق بدست "هستید .

    ۳ - مدیر " همه کاره ": مایل هستید همه کارها را خودتان انجام یا نظارت داشته باشید و اعتماد به کننده کارها ندارید .

    ۴ - اگر علاقه مند هستید همه در مقابل شما تعظیم کنند شما دچار بیماری " ریاست طلبی"هستید

    ۵ - اگر خود را در تمام امور متخصص میدانید و خود را از همفکری دیگران بی نیاز می دانید شما بیماری " تک رو" دارید .

    ۶ - اگر در اخذ تصمیم آنقدر موضوع را کش می دهید که همه فرصت ها از دست برود شما در بیماری " دو دلی" غوطه ورید .

    ۷ - اگر در مقابل وقایع اکثرا غافل می شوید شما "مدیر  غافل " هستید .

    ۸ - اگر هنوز معایب و نارسایی های کار خود را نشناخته اید شما " رئیس جاهل " هستید .

    ۹ - اگر هنگام خراب شدن کار ها آرزو می کنید که کاش چنین نمی شد وکاش وضعیت عوض می شد ، رئیس "خوش خیال " هستید .

    ۱۰ - اگر نظران و دستورات خود را صریح و روشن به زیر دستان نمی گوئید شما رئیس "دو پهلو" هستید .

    ۱۱ - اگر همیشه در مقابل ما فوق از کارکنان خود دفاع نمی کنید جنابعالی مدیر " یک طرفه "هستید .

    ۱۲ - اگر احساس می کنید در برقراری ارتباط با همکارانتان دچار مشکل هستید شما مدیر" منزوی " هستید .

    ۱۳ - اگر زیر دستان شما نمی توانند به راحتی به زیارت شما نائل آیند مدیر" تشریفات چی " هستید .

    ۱۴ - اگر در جهت اهداف خود حیثیت افراد و شئونات اداری را ملعبه قرار می دهید شما رئیس" حیثیت باز" هستید .

    ۱۵ - اگر همه امتیازاتی را که در اثر انجام کار به واحد شما تعلق گرفته از آن خود بدانید شما مدیر " انحصار چی" هستید .

    ۱۶ - اگر تصور می کنید که نباید زیر دستان را به خاطر انجام وظایف محوله تشویق کرد جنابعالی رئیس" طلبکار" هستید .

    ۱۷ - اگر حاضر نیستید بخاطر حل مشکلات خصوصی کارکنان تان قدمی بردارید شما رئیس "بی خاصیتی " هستید .

    ۱۸ - اگر بیشتر اوقات هزینه ها را غیر ضروری میدانید رئیس " ناخن خشکی " هستید .

    ۱۹ - اگر ضوابط و روشهای ارزشیابی و تشویقی کارکنان را مخفی نگه میدارید جنابعالی مدیر" محرمانه چی "هستید .

    ۲۰ - اگر جوابگویی به سئوالات کارکنان را به منشی یا معاون حود محول می کنید شما مدیر" متفرعین" هستید .

    ۲۱ -  اگر رای یا اراده شما با مانع برخورد کند سخت ناراحت می شوید شما رئیس "زورگو" هستید .

    ۲۲ - اگر به بهانه اینکه کارکنان شما هنوز آمادگی و تجربه کافی جهت رشد در سازمان را ندارند سد راه آنها می شوید شما مدیر" بخیل " هستید .

    ۲۳ - اگر فحاش و ناسزا گویی را در پیشبرد امور موثر می دانید شما رئیس " بد دهن "هستید .

    ۲۴ - اگر تصور می کنید تا در اداره هستید امورات خوب پیش می رود جنابعالی" خود محور "هستید .

    ۲۵ - اگر هرچه می کنید به نظر شما درست است فقط به این دلیل که رئیس هستید شما مدیر "سرمست "هستید .

    ۲۶ - اگر مخالفت کردن برایتان آسان تر از ابراز نظر موافق است ودلیلی هم برای مخالفت خود ندارید مدیر" منفی باف" هستید .

    ۲۷ - اگر همه کارهای شما با سرعت خارق العاده ای انجام ولی نتیجه مناسب ندارند جنابعالی رئیس" سرهم بند " هستید .

    ۲۸ - اگرتنهاترین ودرمانده ترین افراد سازمان شما کسانی هستند که افکار جدیدی دارند شما مدیر " فکر کش" هستید .

    ۲۹ - اگر صحبت های دیگران مسیر حرکت وفکر و رفتار شما را تغییر میدهند جنابعالی مدیر" دهن بین" هستید .

    مفهوم عارضه یابی سازمانی :

    عارضه یابی بعنوان یکی از ابزارهای اولیه و مفید برای سازمان هائی است که در اندیشه تعالی بوده و سعی دارند در این راه قدم بگذارند .        

    اصولاً سازمانی ، متعالی است که کیفیت خروجی های آن مورد رضایت مشتریان ، مصرف کنندگان ، کارکنان ، سهامداران ، تأمین کنندگان کالا و خدمات و جامعه قرار گیرد .سه  روش عمده برای عارضه یابی سازمانی، پیشنهاد می شود که حسب مورد از یک یا تلفیقی از آنها استفاده می شود:

    1-      عارضه یابی سطح تعالی سازمان از طریق روش جایزه ملی تعالی سازمانی .

    2-      عاضه یابی سطح بلوغ فرایندهای سازمان (با ابزارهای PST)

    3-       عارضه یابی سریع در حوزه های تخصصی با چک لیست های عارضه یابی .

    الف) ارزیابی سطح تعالی سازمان :

    در سالیان گذشته چند مدل مختلف برای تعالی سازمانی در سطح ملی و بین المللی مطرح شده که از مهمترین آن ها می توان به مدل "EFQM" اشاره کرد. این مدل برای برنامه ریزی، حرکت به سمت سرآمدی و ارزیابی سرآمدی، در بیشتر شرکت ها و سازمان های دنیا مورد پذیرش و استفاده قرار میگیرد. که در کشور ما از مدل جایزه ملی تعالی سازمانی استفاده میشود.

     بدیهی است سازمان هایی که از تعالی فاصله زیادی داشته و زیر ساخت لازم را برای تعالی ندارند،  نمی توانند از مدل های تعالی استفاده کنند و لازم است ابتدا با انجام فرایند عارضه یابی سازمانی، به مشکلات و امراض سازمان پی برده و سپس با تعریف پروژه های بهبود، گام اول را برای آماده سازی خود در مسیر تعالی بردارند.

    ب) ارزیابی سطح بلوغ فرایندی:

    شرکت فیلیپس که خود یکی از بنیانگذاران مدل تعالی سازمانی می باشد ابزارهایی را تحت عنوان PST یا Process Survey Tools طراحی نموده تا از طریق آن، سطح بلوغ هریک از فرایندهای شرکت از 1 تا 10 سنجش شود . سازمانهایی که در سطوح بلوغ پایین قرار دارند قبل از اینکه مبحث تعالی سازمانی برایشان مطرح باشد بایستی سطح بلوغ فرایندهای خود را خصوصا در فرایندهای کلیدی ارتقا دهند.

    ج) ارزیابی های تخصصی با چک لیستهای معین:

    گاهی سازمانها قصد عارضه یابی وسیع نداشته و صرفا می خواهند در یک حوزه مشخص، از طریق چک لیست های عارضه یابی نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود اقدام نمایند. در این صورت، چک لیستهایی طراحی می شود تا در آن زمینه خاص، نسبت به عارضه یابی اقدام شود. مثلا:

    1-      چک لیست عارضه یابی نظام کار تیمی.

    2-      چک لیست عارضه یابی سبک رهبری.

    3-      چک لیست عارضه یابی فرهنگ سازمانی.

    4-      چک لیست عارضه یابی ساختار سازمانی.

    5-      چک لیست عارضه یابی میزان مسوولیت پذیری اجتماعی.

    6-      چک لیست عارضه یابی میزان رضایت مندی مشتریان.

    7-      چک لیست عارضه یابی سطح خلاقیت و نوآوری.

    8-      چک لیست عارضه یابی نظام مدیریت کیفیت و .....

     

    منابع :

    1-    وب سایت خدمات مشاوره ای بهین گستر.

    2-    وب سایت کانون توانمندسازی مدیران چشم انداز.


    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : هستید ,یابی ,عارضه ,مدیر ,تعالی ,رئیس ,عارضه یابی ,لیست عارضه ,تعالی سازمانی ,جنابعالی مدیر ,بیماریهای مدیریتی ,
    بیماری های مدیریتی :

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده